söndag 18 januari 2015

Lite Tips!

  • Köp alltid korv, köttfärs, fisk och kyckling då det är X-pris
Ex. Idag när jag var och handlade kostade köttfärsen 69,90 kg men förra veckan kostade den 49,90,  dessutom var det 50% med kort datum. Då köpte jag 3 kg som var maxköp och stoppade i 500g påsar i frysen.

  • Gör i ordning en ”pyttburk” i frysen med lock
Vi får väl alla ibland över några korvskivor eller någon grillkorv, sista kanten på en stek som är för liten för att skiva, någon skiva kassler, några köttbullar, en bit grillad kyckling etc, Dom tärnar jag direkt efter maten och stoppar i min ”pyttburk”. När det blir tillräckligt för en middag gör jag gräddstuvad pyttipanna, pastagratäng, pastapytt, makaronpudding eller dyl.

  • Riv alla ostskalkar och spara i frysen
Ost går utmärkt att frysa. Jag har alltid en påse med riven ost i frysen eftersom jag river alla ostkanter som blivit för små för att skiva och fyller på i min påse. Osten använder jag sen till gratänger, hemgjord pizza m.m

  • Skriv alltid en inköpslista på det du behöver
Om du vet vad du behöver köpa går det både fortare och blir billigare än om du går länge och funderar i butiken.

  • Gör storkok och frys ner
Om du tex bara är 2 st i ert hushåll så är det svårt att hitta tex en stek på 400g, gör istället en på 1,2 kg. Gör så här för bästa resultat: Gör steken, Skiva upp hela steken när den har svalnat, Dela upp skyn i 3 burkar, dela upp skivorna och lägg ner i skyn och frys in. När ni ska äta: Gör sås på skyn och koka potatis.

  • Frys in grädde i istärningspåsar

Ibland blir det en skvätt grädde över som man slår ur efter ett tag bara för att man inte har behövt någon de senaste dagarna, Gör inte det, Frys in i istärningspåse istället, Då har man alltid lite grädde hemma för att förhöja smaken på ex en sås eller stuvning. Tryck bara ur ett par gräddtärningar direkt i såsen.

  • Ta reda på vad naturen bjuder på
Det är både trevligt och skönt att komma ut lite. Plocka bär och svamp.
Om du inte är en van svamp och bärplockare bjud gärna med någon som vet vad som är ätbart så ni inte blir förgiftade.

  • Gör egen lunchlåda
Gör alltid någon extra port till lunchlåda, det är inte särskilt billigt alternativ att äta ute eller köpa färdigmat. Om man inte vill ha samma mat till lunch dagen efter kan man spara den ytterligare någon dag, färdig mat i kylskåp har en hållbarhet på MINST 3 dagar.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar