söndag 18 januari 2015

Falukorv till söndagsmiddag

Idag blev det mumsig falukorv i ugn med hemgjort potatismos och rårivna morötter.

Våran lokala hemköp sålde falukorv i 500g bitar för 10kr denna vecka.

Förra veckan hade Ica Maxi 10 för 35kr av olika gräddsorter, matgrädde, mellangrädde etc.

Ost hade jag riven i frysen. ( jag har hållit på med detta länge så jag har en del i frysen)

Recept 4 port.
500g Falukorv 
1 st mellangrädde
2-3 msk chilisås eller ketchup ( personligen gillar jag chilisås bättre)
½ skalat äpple
½ gul lök

Skiva falukorven och lägg omlott i en ugnsform
Skiva äpple och lök så tunt du kan peta in äpplet och löken mellan korvskivorna.
Blanda grädde och chilisås och häll över och in i ugn på 200 grader.
Efter ca 10-15 min strör jag över en näve ost och fortsätter i ugnen ca 10-15 min igen.
Serveras förslagvis med hemgjort potatismos.
För under tjugolappen blev det 4 vuxenport.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar